Reprobox ENGL 4x12 V30

 
ENGL - PRO CABINET 4X12 V30
(Německý buldozer na českém jevišti)

 

Společnost Engl zabývající se produkcí celolampových kytarových aparátů a reproboxů, vznikla teprve v roce 1987, ale za tu dobu si získala srdce mnoha muzikantů. Za všechny můžeme jmenovat například Ritchie Blackmore, Steve Morse, Chris Broderick a nebo mnou oblíbený Victor Smolski.
Zkoumáme terén…
Jedná se o reprobox s osazením 4 x 12”. Je vyroben ze 14 vrstvé překližky ze sibiřské břízy a váží něco kolem !50! kg, což v praxi znamená, že při přenášení se na mne kluci od zvuku nesmějí. Abych předešel i výhružným gestům, namontoval jsem ihned čtyři kolečka, která dodává Engl v balení s boxem. Nicméně bedna působí dostatečně pevně a robustně, dílenské zpracování je na vysoké úrovni,vše na sebe doléhá jak má, nikde žádný nedotažený vrut nebo skřípnutá koženka. Tím jsem vlastně naznačil, že je potažená černou polohrubou koženkou.Samozřejmě kromě přední strany, kde je umístěna klasická „Englovská“ mříž s velkým železným logem Engl. I toto působí velmi bytelně a myslím si, že jsou reproduktory velmi dobře chráněné i proti letící židli (i to už jsem jednou zažil). Použity jsou čtyři repro-duktory Celestion Vintage 30, které, myslím, není potřeba nijak zvlášť představovat, neboť se jedná o jeden z nejpoužívanějších typů reproduktorů vůbec. Firma nabízí v zásadě tři různé série – Standard, PRO (které mají o něco více středů než Standard) a Classic (pro zastánce vintage zvuku). Celkové rozměry jsou více méně podobné ostatním reproboxům 4 x 12”, 74 x 75 x 36 cm. Na bocích nalezneme madla, pěkně padnoucí do ruky, ale co mne velmi potěšilo, je to, že jsou železná. U jiných firem jsou ve většině případů vyrobena z plastu a tak se mi mnohokrát stalo, ţe se ulomily rohy, anebo při transportu různě popraskaly. Pohled ze zadu nám odhalí, že je možné bednu zapojit 2x ste-reo do 16 ohmů nebo mono do 8 ohmů. Pro přepínání slouží malý ale opět bytelný přepínač. Pro připojení mono máme k dispozici konektor thru pro připojení druhého boxu, abychom docílili celého full stacku nebo taky ohluchnutí. A zde musím říct, že nalézám první nešvar. Destička s konektory a přepínačem je zapuštěná pouze asi 2 cm, konektory připojených kabelů tak trčí zbytečně do prostoru a hrozí ulomením. Ale tento nešvar najdeme u drtivé většiny výrobců. Rohy jsou chráněny kovovými plíšky, opět se nejedná o žádný levný plast. Je zkrátka vidět, že po celou dobu své existence je nejen sídlo, ale i výrobní linka lokalizována v Německu. Veškeré výrobky firmy Engl, a je jedno, jestli to jsou komba, zesilovače, reproboxy či rackové vybavení, vše je zde ručně montováno. Ale to největší udivení mne teprve čekalo, když jsem bednu otevřel. Reproduktory jsou propojené měděnými kabely s podílem stříbra o síle 2.5mm², takže se nejedná o klasické oteklé nitě, ale o pořádný kabel, který by měl dostatečně dobře a beze ztrát přenést zvuk do reproduktoru. Každý konec kabelu není jen nasunut na konektor, jak to bývá obvyklé, ale i poctivě přiletován. Zadní stěna je polepena protihlukovými jehlany, které jak známo zamezí mlácení zvukových vln, které pak mají vliv na pohyb reproduktorů a bedna tím získá více basů a teplejší zvuk, nemluvě o transparenci. Zevnitř bedny jsem nenarazil na jedinou pilinu nebo třísku a to ani na podlaze ani na stěnách, vše bylo dokonale vyhlazené a začištěné, takže při pohmatu nebylo moţžné zadřít si třísku nebo podřezat žíly o ostrou hranu. Tady Německý perfekcionalismus skutečně dosáhl dokonalosti.
Startujeme…
Testování samozřejmě probíhalo v téměř nejlepších podmínkách tj. při živém hraní. Po zapojení boxu jsem byl překvapen čistou artikulací hutných zasekaných rifů. Ţádné přeznívání nežádoucích frekvencí. Zvuk je agresivnější, modernější ale také méně ostrý než G-12 T75. Což přesně mám rád. Už u mého dřívějšího boxu jsem měnil reproduktory z G-12T75 na Vintage 30 právě kvůli jejich „pískovitým“ výškám. Vintage 30 je zkrátka v současné době klasika s typickým masivním rockovým zvukem s výraznými nižšími středy. A přesně to lahodí mému uchu nejvíce. Díky opravdu bytelné konstrukci ze sibiřské břízy a hlavně uzavřené zadní stěně má reprobox hutnější zvuk, než je tomu u open-back modelů např. Mesa-Boogie Halfback. Krásně měkké basy jsou vyjádřeny přesně těmi správnými frekvencemi, které šťouchají do žaludku. Vzhledem k odhlučněné zadní stěně má box velmi srozumitelný přednes, žádné huhlání nebo snad dokonce přebuzení se nekoná. Pokud hraje kapela, díky tomu že série PRO je směřována spíše do středového spektra, kytara se dobře prosadí v celkovém mixu a současně nesoupeří s basou a velkým bubnem.
…a hrrneme!
Na závěr mohu říci, že se jedná a velmi dobrý reprobox po stránce konstrukční i zvukové. Od doby koupě je se mnou bedna skoro na kaţdém koncertě a stále na ní nemohu najít žádné nedostatky. Ale zájemcům o box ENGL - PRO 4X12 V30 musím sdělit, že vzhledem k tomu že je bedna svým kmitočtem posazena spíše do nižších středů, nebude vhodná pro kytaristy kteří se snaží vyloudit zvuky jako Steve Vai nebo Yngwie Malmsteen. Pokud ale prahnete po zvuku např. Johna Petrucciho nebo Victora Smolskiho, pak vás musím ubezpečit, že budete mít za zády ten správný buldozer s velmi povedenou a poctivou konstrukcí.
(Petr „Piko“ Bušek)

Fotogalerie: Box Engl-Německý Buldozer